CELE WYCHOWAWCZE SZKOŁY | SPOSÓB REALIZACJI |
1/ Uczniowie mają znaleźć w szkole środowisko wszechstronnego rozwoju osobowego | Szkolne zestawy programów nauczania.
Wychowawcy, nauczyciele przedmiotów |
2/ Poszukiwanie prawdy, dobra, piękna w otaczajacym świecie | Wychowawcy, nauczyciele przedmiotów |
3/ Uswiadamianie życiowej użyteczności zarówno poszczególnych przedmiotów nauczania, jak w całej edukacji | Wychowawcy, nauczyciele przedmiotów |
4/ Uczenie stawania się bycia samodzielnym w dążeniu dodobra w jego wymiarze indywidualnym i społecznym. Uczenie się godzenia umiejętności dążenia do dobra własnego z dobrem innych, odpowiedzialności za siebie z odpowiedzialnością za innych, wolności własnej z wolnością innych | Ćwiczenia ze studentami psychologii, pedagogiem
z poradni wychowawczej – spotkania cykliczne. |
5/ Poszukiwanie, odkrywanie i dążenie na drodze pracy do osiągnięcia wielkich celów życiowych i wartości ważnych dla odnalezienia własnego miejsca w świecie | Nauczyciele przedmiotów i wychowawcy. |
6/ Uczenie szacunku dla dobra wspólnego jako postawy życia społecznego oraz przygotowania się do życia w rodzinie, społeczności lokalnej i w państwie, w duchu przekazu dziedzictwa kulturowego i kształtowania postaw patriotycznych. | Nauczyciele przedmiotów i wychowawcy |
7/ Przygotowanie się do rozpoznawania wartości moralnych, do dokonywania wyborów i hierarhizacji wartości oraz danie możliwości doskonalenia się. | Imprezy okolicznościowe np.: 11 listopada plus
święta kościelne – tradycja i jej rola w wychowaniu. |
8/ Kształtowanie w sobie; postawy dialogu, umiejętności słuchania innych, rozumienia ich poglądów, by umieli współdziałać i współtworzyć w szkole wspólnotę nauczycieli i uczniów. | Wspólne wyjazdy młodzieży z wychowawcami, widzenie nauczyciela jako człowieka tzw. „uczłowieczenie” sztywnego toku zajęć. Odziaływanie autorytetu poza szkołą. |
9/ Uczenie umiejętności radzenia sobie ze stresem, otaczającym złem (alkoholizm, narkomania) | Pomoc wychowawcom przez ćwiczenia ze studentami psychologii. |
PROFILAKTYKA
Szczególne Kl I liceum Kl I gimnazjum
|
TERAPIA SZTUKĄ
Współpraca z Opolskim Teatrem Lalki i Aktora (oglądanie sztuk + terapia psychologiczna po spektaklu, udział w programie „Studio Prób” – odkrywanie wrażliwości ucznia) – pedagog z poradni wychowawczej poprzez ćwiczenia – pedagog z Uniwersytetu Opolskiego, studenci psychologii. |